Några ord om The Hobbit

The Hobbit: An Unexpected journey

Jag/vi såg The Hobbit: An Unexpected Journey (eller Hobbit: En oväntad resa om man hellre föredrar det) för ett tag sedan och jag tänkte bara säga några ord om den. Till att börja med så tycker jag väl spontant inte att den är lika bra som Peter Jacksons tidigare filmer som utspelar sig i Midgård. Inte dålig, absolut inte. Men inte heller riktigt lika bra. Jag vet inte om det beror på att man den här gången mer eller mindre visste vad som väntade (filmen är ju trots allt väldigt lik sina storebröder vad gäller allt från utseende till musik och däremellan). Eller om det beror på grundmaterialet, det vill säga boken, som filmen baseras på. Oavsett vad det beror på så kände jag mig i alla fall tyvärr inte riktigt lika involverad i filmen som när jag såg Sagan om ringen-filmerna när det begav sig. Hursomhelst, filmen är om inte annat väldigt vacker att se på. Miljöerna är allt som oftast fantastiska, särskilt då de undersköna naturskildringarna. Det är faktiskt också de som rörde mig mest under filmens gång. Som den naturromantiker man är.
Jag måste också säga att jag efter allt prat om HDR (High Frame Rate) var lite orolig för att jag skulle bli illamående under föreställningen. Men så var alls inte fallet. Jag blev varken illamående eller fick någon huvudvärk att tala om heller. Och då har jag ändå lätt för att bli åksjuk eller må illa när jag spelar bland annat FPS-spel. Så låt för all del inte det skrämma bort er från att se filmen. 3D-effekterna i filmen är för övrigt också de klart bästa jag har sett hittills (Avatar inräknad). Och då är jag inte någon förespråkare av 3D överhuvudtaget.

Betyg? Ja, 3.5/5 känns rätt rimligt tycker jag. Om man gillar Jacksons tidigare skildringar av Midgård så lär man inte ogilla den här heller. Jag kommer i vilket fall definitivt att se nästa del när den går upp på min kära Skandia sent i år.

Lämna en kommentar